Tuesday, September 14, 2010

BAGAIMANA BOLEH TERLIBAT DALAM RENANGAN SELAT?


Zahra (kiri) dan Salman (kanan) menjalani latihan renang berhampiran pelabuhan TLDM di Lumut, Perak.

Zahra biasa diajukan dengan bentuk soalan sebegini..Bagaimana Zahra boleh terlibat dalam acara sukan renang selat ini (di lautan)?. Kisahnya bermula seperti ini, sewaktu saya berusia 4 tahun..sedang saya bersuka ria bersama adik saya memberi ikan-ikan di tasik makan di tasik Chenderoh, Perak...tiba-tiba keseronokan saya telah melalaikan diri saya sendiri, saya cuba membaling roti jauh-jauh kononnya kesian ikan yang berada di sebelah sana tidak dapat makan sedap-sedap kerana kami cuma baling dekat-dekt dengan kami je....Sewaktu leka tengok ikan yang berada jauh sedang berebut-rebut memakan roti yang kami baling tadi...Saya tak sedar yang kaki saya sudah berada di hujung jeti dan terus tergelincir jatuh ke dalam tasik...Pada masa itu cuma bapa saya saja yang mahir berenang. Adik saya yang bersama di jeti tu cuma umur 2 tahun sahaja....Dia terus memanggil bapa saya dengan kata-katanya yang kurang difahami tapi maksudnya jelas sekali...Tanpa membuang masa, bapa saya terus terjun ke dalam tasik dan terus menyelamatkan saya...Sejak peristiwa itulah, Zahra mula belajar berenang supaya tidak terjadi lagi peristiwa buruk sebegitu lagi..Adik-adik Zahra juga turut belajar berenang juga...Pada tahun 2004, UiTM Perak telah mengadakan projek "Cabaran Merentasi Sungai Dindings"...nama saja Sungai Dindings kerana ia laluan laut yang berdekatan dengan sungai tapi ia sebenarnya lautan....saya dan adik-adik menyertai projek renangan yang di anjurkan oleh UiTM Perak mewakili anak staff. Pada waktu itu saya (12), Zahra Mansourah (11) dan Salman Ali Shariati (6) yang turut serta dalam acara renangan Sungai Dindings sebagai anak staff bersama-sama dengan staff dan penuntut UiTM. Jarak renangan tersebut sejauh 1.2km iaitu dari Damar Laut ke Lumut. Selepas acara renangan itu, bapa saya mula melihat bakat kami dan mendapat ilham untuk meneruskan projek renangan sendiri yang kononnya akan dilakukan oleh kami tiga beradik pada masa itu. Jadi, bapa saya mula merancang renangan seterusnya buat kami iaitu renangan amal Pangkor -Lumut. Namun, Zahra Mansourah, adik kedua saya telah menarik diri untuk terlibat dalam projek renangan kerana dia tidak ada minat dalam bidang renang selat ini dan bapa saya tidak memaksa dia untuk turut terlibat sama. Jadi saya dan Salman telah mengukir nama dalam Malaysia Book of Records sebagai "Youngest Duo to Swim the Longest Distance" pada tahun 2006 iaitu sejauh 8.9km selama 3 jam 40 minit. Sejak pada itulah, kami, (Zahra Masoumah & Salman Ali Shariati) mula melakar sejarah renang selat negara. Misi kami cuma satu, iaitu untuk memberi inspirasi mengenai perjuangan kepada seluruh negara.


Menerima anugerah Malaysia Book of Records, "Youngest Duo to Swim the Longest Distance"
pada tahun 2006 berenang dari Pangkor-Lumut sejauh 8.9km.

No comments:

Post a Comment